Zenuw

Fysiotherapie bij centraal neurologische aandoeningen (CNA)

Een centraal neurologische aandoening (CNA) is een aandoening van het centraal zenuwstelsel. Onder het centraal zenuwstelsel worden het ruggenmerg en de hersenen verstaan. Aandoeningen die hieronder vallen, zijn bijvoorbeeld Multiple Sclerose (MS) een auto-immuunaandoening waarbij het eigen afweersysteem eigen weefsel beschadigt, een hersenbloeding of een herseninfarct (CVA of beroerte), niet-aangeboren hersenletsel, door bijvoorbeeld een ongeluk (trauma) en Parkinson. Een centraal neurologische aandoening geeft, naast een aantal verschillende lichamelijke klachten, vaak ook problemen bij het functioneren in het dagelijks leven. Dit omdat bijvoorbeeld het denken en/of het handelen en voelen zijn verstoord. Ook kunnen er stemmingswisselingen en gedragsproblemen optreden.

Klachten bij een CNA

De lichamelijke klachten bij een centraal neurologische aandoening zijn heel divers en afhankelijk van de aandoening en van de aangedane locatie in het centraal zenuwstelsel. Zo kan er een verlamming optreden, maar ook spierzwakte komt voor, net als een verminderde inspanningsmogelijkheid. Hierdoor kunnen dagelijkse activiteiten, waaronder aankleden of boodschappen doen, sterk bemoeilijkt worden.

Waarom fysiotherapie?

Bij Fysiotherapie Freek van Ditshuizen kunnen we mensen met een centraal neurologische aandoening helpen bij het aanleren van bepaalde handelingen, waardoor dagelijkse activiteiten gemakkelijker uitvoerbaar worden. We kunnen ondersteunen met oefentherapie, zodat de conditie en de spierkracht zo optimaal mogelijk blijven, maar we kunnen ook helpen met het aanleren van het gebruik van bepaalde hulpmiddelen, als een rollator of een kousenhulp. We streven ernaar om verloren functies zoveel mogelijk te herleren en verdere achteruitgang zoveel mogelijk te voorkomen.

Omdat iedere centraal neurologische aandoening anders is en ook klachten per individuele patiënt verschillend kunnen zijn, zal een behandeling door een fysiotherapeut altijd gebaseerd zijn op een uniek afgestemd behandelplan.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden bij de behandeling door een fysiotherapeut bij een centraal neurologische aandoening? Neem dan contact op met onze praktijk in Westerhaar-Vriezenveensewijk.