EPTE

De 5 pezen van de EPTE behandeling

Sinds enige tijd is het mogelijk om een aantal chronische peesklachten te behandelen met een EPTE behandeling. EPTE staat voor Echogeleide Percutane Therapeutische Elektrolyse en gebeurt met een 0,3 mm dunne naald – vergelijkbaar met een naald die bij acupunctuur gebruikt wordt. Deze dunne naald wordt door de huid heen in een pees gestoken waarna ongeveer negentig seconden een zeer laag elektrisch stroomstootje (elektrolyse) gegeven wordt. Om precies te kunnen zien waar dit stroomstootje gegeven moet worden, wordt de pees via echografie in beeld gebracht. Meestal zijn vijf à zes behandelingen EPTE nodig om de pijn in de pees goed te verminderen of om geheel pijnvrij te worden.

De 5 pezen

In het lichaam zitten veel verschillende pezen. Echter kan en mag de EPTE behandeling (nog) niet toegepast worden op allemaal. Op dit moment (2021) kan een EPTE behandeling worden ingezet bij chronische klachten van een vijftal verschillende pezen. Te weten:

• De supraspinatuspees – de pees die de spier in de schouder verbindt met de schouderkop
  • De extensor Carpi Radialis Brevis oftewel de pees in de elleboog die een tennisarm veroorzaakt
  • De kniepees net onder de knieschijf – jumpersknee
  • De achillespees
  • De fasciitis plantaris oftewel hielspoor

De behandeling

Als een van de bovengenoemde pezen chronisch ontstoken is, zorgt dit voor een langdurige pijn en voor beperkingen bij het bewegen. Na verloop van tijd geeft het lichaam het ‘op’ om ervoor te zorgen dat de ontsteking geneest; het zelfhelend vermogen is moe en zo blijven de klachten bestaan. Stroomstootjes in de betreffende pees zorgen voor de aanmaak van nieuwe bindweefselvezels, waardoor herstel wordt gerealiseerd. Het prikken met het naaldje kan een beetje gevoelig zijn, maar de behandeling zelf wordt door de meeste mensen niet als pijnlijk ervaren, hooguit kortdurend onprettig. Een EPTE behandeling wordt altijd gecombineerd met oefentherapie die niet tegelijkertijd plaatsvindt. De pees moet namelijk na een EPTE behandeling eerst enkele uren herstellen.

Voor meer informatie over de EPTE behandeling bij een chronische ontsteking van een van de bovengenoemde spieren kunt u contact opnemen met onze praktijk.